Hoe het begon

‘In de afgelopen decennia hebben we een mooi bedrijf neergezet’, zo blikt Ton terug. ‘In de tachtiger jaren werkte ik op het hoofdkantoor van Leonard Lang, toenmalig importeur van Fiat voor de Benelux. Lang was vertegenwoordiger van Fiat-tractoren en -oogstmachines, en van diverse andere merken. Daaronder vielen ook onderhoud, reparatie en onderdelenvoorziening.’ Enkele jaren later raakte Lang het importeurschap van Fiat Agri kwijt. ‘Het bedrijf had weinig affiniteit met de agro-wereld en was meer op auto’s gericht. Gevolg was dat de agro-filialen konden worden verkocht of overgenomen. In dit filiaal kwam een nieuwe bedrijfsleider en ik koos ervoor om een jaar later te vertrekken. Niet lang daarna kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik het bedrijf en het personeel wilde overnemen. In één bundel zeg maar. Daar had ik wel oren naar en zo werd ik van werknemer ineens werkgever. Ik ben toen samen met mijn broer Jos van start gegaan!’

New Holland

Een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf was de fusie van Fiat Agri en Ford in 1993, waarbij Fiat de afdeling landbouw van Ford overnam. Dit was een grote speler in de markt en verkocht tractoren en oogstmachines van het Amerikaanse merk New Holland. De groeiambities van Fiat sloten goed op onze eigen ambities aan. New Holland had een grotere trekkerserie en wij kregen daarmee een compleet nieuw productassortiment, dat vele malen groter en professioneler was. Zo was het één van de eerste merken met luxe transmissies in tractoren. Voor die tijd verkochten wij met name Fiat-tractoren, combines en persen. De productgamma’s van New Holland en Ford zorgden voor compleet nieuw assortiment.

Marktaandeel snel omhoog

De familie Roelofs merkte dat al snel in de cijfers. Het marktaandeel ging, dankzij vooral de uitstekende marketing van Fiat, eerst voorzichtig en vervolgens snel omhoog naar circa 30%. Mede door onze enthousiaste en trotse uitstraling kregen we er veel nieuwe relaties bij. Zowel trouwe klanten van Ford als trouwe klanten van Fiat konden bij ons terecht.’ Met New Holland als marktleider gingen de zaken voor de wind en groeide Roelofs Landbouwmechanisatie elk jaar in omzet en aantal medewerkers. ‘Doordat het werk duidelijk toenam, moesten wij ook ons pand fors uitbreiden. In 1996 hebben we de oppervlakte van het terrein en de gebouwen verdubbeld.

Opkomst van internet

Na opleidingen landbouwtechniek en bedrijfskunde ging Ruben aan het werk in het bedrijf van zijn vader. ‘De commerciële kant trok mij meer dan de technische kant,’ weet Ruben nog. ‘Van jongs af aan hielp ik mee in het bedrijf en op mijn twintigste vroeg mijn pa of ik vaste medewerker wilde worden.’ Het was de tijd van de opkomst van het internet. Ton: ‘Daardoor veranderde onze zakelijke wereld flink. Onder leiding van Ruben hebben we de marketing via internet verbeterd, met mooie foto’s en goede informatie. Ook gingen we veel adverteren via internet en in vakbladen, zowel nationaal als internationaal.’ Vertegenwoordiger Ruben Roelofs profileerde zich in die tijd al als specialist in balenpersen en grootpakkenpersen. ‘Daarmee deden we goede zaken bij loonwerkers. We opereerden in een groot gebied,’ zegt Ton.

Gebruikte tractoren en machines importeren

Naast zijn marketingactiviteiten startte Ruben als vertegenwoordiger. ‘Als jonge jongen zonder enige ervaring was dat in het begin best lastig. Ik wist nog weinig van de landbouw en ik moest de taal en de gebruiken leren kennen. Wat me erg aansprak, en nog steeds, was de fantastische werkmentaliteit. Roelofs had al een goede naam, dit bleek een groot voordeel te zijn.’ Engeland Vanaf zijn komst ging het bedrijf ‘commerciëler ondernemen’, zoals Ton het omschrijft. ‘Onder aanvoering van Ruben gingen we onder andere veel gebruikte tractoren en machines importeren uit Engeland. Vanaf 2010 is dat een belangrijke pijler van ons bedrijf geworden.’ Ruben zag een gat in de markt toen de koers van de Engelse pond daalde.

Snel handelen

Roelofs Landbouwmechanisatie kreeg steeds meer aanvragen voor machines die in het buitenland tegen interessante prijzen te vinden waren. Ruben maakte dan ook regelmatig reizen naar diverse Europese landen en benutte veel commerciële kansen. ‘Vanuit mijn activiteiten in Engeland en Ierland kwam ik in contact met McHale. Net als Roelofs is dat een klein familiebedrijf met korte lijnen en we hadden meteen een klik. Het hele McHale-assortiment sluit goed aan op ons assortiment machines. Het aangaan van relaties en verkopen is een kwestie van gewoon doen, erop uitgaan, ogen en oren openhouden, snel handelen en het geluk een kans geven.’

Merken

Betrouwbare topmerken bij Roelofs